Fra pinner til pynt !

Vi er så heldig at vi bor slik at vi har skogen ved siden av hagen, noe som har gjort dette lille prosjektet veldig enkelt og lite tidkrevende. Men om du ikke bor ved siden av en skog, er det en god unnskyldning for å komme seg ut på en liten skogstur! Pyntestiger er noe mange har hjemme, og noen har kanskje brukt flere hundrelapper på disse og mange av de koster nærmere tusenlappen. Personlig synes jeg dette er stiv pris for noen malte pinner som er skrudd sammen. Så vi lagde de selv. Enkelt, gratis og unikt.

Det du trenger:

– Drill og lange treskruer.

– Bøtte med varmt vann, såpe og oppvaskkost og oppvasksvamper.

– Valgfritt: Spraylakk eller beis.

Slik gjør du:

Finn kvister som på bildet under. Dette ser absolutt langt ifra glamorøst ut, men ikke bli lurt. De blir mye finere når du har fjernet barken utenpå og vasket de. 

   

1. Sag først til den lengden du ønsker å ha de i, og sag deretter “stegene”. Ikke kast noe av delene uansett hvor små de blir. (Jeg viser hvorfor lenger ned). Nå har du alt du trenger til å sette i gang med å sette den sammen.

Bildene under er av pinnene når de ikke er vasket, så de blir mye renere og penere. Det som tar mest tid er faktisk å vaske og skrubbe de. Men det er helt opp til deg selv hvor mye jobb du legger i det. Det har litt sjarm om det ikke blir 100% “rene”.

2. Det lønner seg å være to personer når du skal skru den sammen, da det er litt kronglete å gjøre dette alene. Du skal skru inn på begge sider.

 

Enten er det jeg som er litt i overkant glad i treverk, men jeg synes det er utrolig koselig og noe med det som gjør det hjemmekoselig. Det fineste med det er at treverk er tidløst og passer inn UANSETT.

Under vil jeg bare vise hva annet vi gjorde ut av noen løse stubber vi fant ute i skogen. Vi er ikke så heldig å ha en fin uteplass i hagen eller på et gress, men vi har prøvd å gjøre det beste ut av det vi kan; på ja, grusplassen. Hvor koselig får det blitt tenkte vi, men resultatet har blitt mye bedre enn vi først så for oss.

Sittegruppen er laget av paller, gamle madrasser fra Finn.no gratis, stofftrekk fra IKEA og en hel haug av bark og kvister. Vi brukte en helg på å lage denne sittegruppen og brukte 400,- på trekket til madrassene, puter og putetrekk på ryggputene samlet! Putene er også av gamle puter vi ikke lenger brukte og billig putetrekk fra IKEA. (De er nå tatt vekk for sesongen så er ikke med på bildet, men dette er vanlig 50×50 av billigste type på IKEA). Planen var å ikke bruke en eneste krone, men vi fikk det uansett til veldig billig! (Rotting sofaen er også fra finn.no gratis).

 

 

Vi har surret solcelle ledlys rundt kvistene, noe som gjør det utrolig koselig på kveldstid! Når du bor inni skogen uten noe som helst av gatelys i nærheten, er det lite som skal til for å lyse opp litt og ikke minst gjøre det veldig koselig. Elsker solcellelys, fordi det går automatisk på når mørket faller på så du slipper å tenke på å skru på utelysene. Spesielt på denne tiden av året når det blir mørkt før du nesten har inntatt lunsjen. 

Men tilbake til pyntestigene. Etter de er skrudd sammen, vasket og eventuelt beiset er resultatet slik. Disse to under er ikke sprayet eller beiset, men ser fortsatt veldig fine ut.

OBS! Sørg for å bruke lange treskruer om du lager en tykk stige, fordi de skal skrus inn fra siden gjennom “stigetrinnene”.

Beis og lakker etter du har skrudd den sammen, da dette gjør det mye enklere og tar du mindre tid.

Denne på bildet under er beiset i fargen Lys brun. Fordelen med å beise de er at fargen kommer bedre frem og det tåler også mer.

Den første pyntestigen vi lagde har vi på badet. Den er kun sprayet med glossy spraylakk. Disse får du kjøpt på Biltema.

Du kan selvfølgelig også spraye de i mange forskjellige farger om du ønsker det, da fargeutvalget på spraylakken er så og si uendelig. Personlig liker jeg å ha det så naturlig som mulig slik at sjarmen i treverket kommer frem. Det passer inn overalt, uansett om du skal ha den på hytta eller i den nyoppussede toppmoderne stuen. Det som er fint er at du kan bruke den til ren pynt eller til noe praktisk.

Jeg har mange halskjeder som jeg ikke finner noen plass å henge uten at det ser rotete ut, så jeg bruker pyntestigen til å henge de på, og har hengt et fint håndhåndkle over. Mange bruke den til å henge “lysballer” på de, og dette er også veldig fint. Bare bruk fantasien 🙂

Så tilbake til hva du skal bruke de små delene som ble igjen når du lagde stigene. Disse er laget av litt tynnere kvister, men et lite tips til å få nye knotter på skuffer og skap. De er også beiset med lys brun beis. Bare for å vise hvor lite som skal til for å få en liten forandring.

Vårt kjøkken var et eldre furukjøkken, og vi malte det lyst og ønsket å bytte ut knottene. Først vurderte jeg å gå på Fretex og finne forskjellige knotter, men synes disse ble så mye finere og unike. 

Ironisk nok så er jeg ikke akkurat skogstur-typen, men dette har gjort at når jeg er i skogen finner jeg kvister, stubber og pinner som jeg ser potensiale til å lage ting ut av. Plutselig er skogstur hakket litt mer interessant.

Og om du lurer på hvilket type treverk vi har brukt, så må jeg flaut nok si at jeg ikke er helt sikker. Jeg tror det er osp (?) Haha, så naturvant er jeg altså. Dette er nok ikke siste gang jeg lager ting ut av det jeg finner i skogen, og håper du som leser dette har fått litt inspirasjon også!

God skogstur 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg