Frigjøre plass og pynte med glass!

God lillelørdag alle sammen! Solen skinner og gradestokken viser virkelig en deilig høsttemperatur. I dag vil jeg vise hvor lite som skal til for å rydde masse ledig plass i skapene. Jeg er sikker på at det er mange som har overfylte om ikke dårlig plass i kjøkkenskapene sine. Det er ihvertfall tilfellet for meg og nettopp derfor jeg løste det på denne måten. Den gamle krystallbollen du arvet av bestemor eller en unødvendig mengde med plastboller fordi; vel, selv om det aldri blir brukt er det “kjekt å ha”. Her er et lite tips til hvordan du kan ta frem de finere tingene du har, og samtidig rydde plass. 

Vinglass har man som regel en del av og de tar veldig mye plass i skapet. Her vi bor har det vært en haug med masse planker. Dette er gamle planker som sikkert har blitt kastet ut etter en oppussing, og til vår fordel aldri blitt fjernet. Og siden de har ligget ute i vær og vind, minner de nesten litt om drivved, noe som gjør de enda mer sjarmerende.

For å lage dette vinglass-stativet trenger du:

– 1 -2 planker som du kutter til.

– Sponplate (trengs kun om du skal feste plankene sammen)

–  Patentbånd og skruer.

– Sandpapir.

             

I første omgang hadde jeg helt enkle vinglass, men jeg synes ikke dette ble noe fint. Jeg endte da med prosjekt Fretex, og fant forskjellige vinglass hver gang jeg var innom Fretex. Personlig synes jeg dette ble mye kulere og passet bedre til den “gamle stilen”. De gamle glassene er ikke kastet, og skal brukes til et annet prosjekt senere.


Neste tips er noe som sikkert flere har gjort, og er helt genialt. Gratis på finn.no hentet vi DVD og CD hyller. I disse har vi har puttet matvarer i glass, tekopper, boller og ting som jeg synes er finere å ha fremme enn at det skal gjemmes bort i skapet. Det som er fint med disse hyllene er at du kan endre hvor store hyllene skal være, så du kan få plass til de tingene du ønsker. Vi har 2 slike hyller stående på kjøkkenet, og det gjorde at vi fikk hele 2 skap fri for plass! Hyllene er såpass små og smale så de er satt steder det ikke var plass til noen annen type oppbevaring. 

      


Jeg har vært veldig opptatt av at vi skal fornye hjemme uten å bruke masse penger, noe jeg har fått veldig godt til. Men noen ganger må man bruke litt penger for å få det til akkurat slik man ønsker. Og når man har en “lett” OCD og er ekstremt perfeksjonist, kan de minste ting som andre ikke legger merke til plage meg ekstremt mye. I dette tilfelle gjelder det oppvaskmaskinen. Før vi malte kjøkkenet var oppvaskmaskinen i samme farge som kjøkkenet, men etter vi malte ble det totalt missmatch. Jeg vil derfor vise litt av hvordan min nye elsk på kontaktplast har vært til hjelp. Når man bor i leilighet og ikke kan pusse opp eller gjøre stort mye, må man gjøre det man kan. Vi har brukt samme type kontaktplast på kjøleskapet, så jeg brukte restene på oppvaskmaskinen. Jeg synes dette ble dødskult og det er uten tvil annerledes! 

       

 

       Dette er ikke første gang vi bruker kontaktplast for å fornye og det anbefales virkelig          om du bare ønsker en liten forandring hjemme. Selv om du har hatt de samme                  møblene i mange år, vil du bli positivt overrasket over hvor annerledes de vil se ut om        du får de i en helt annen look. Det er utrolig hvor mye fine design det er av                      kontaktplast og mulighetene er uendelige.  Anbefaler virkelig å                                          besøke http://www.lindasdekorogdesign.no for å ta en titt og bli inspirert!

 

 

 

 

 


Det er så lite som skal til for å forandre så mye og det er absolutt mulig å fornye uten å bruke en eneste krone. Dette er bare noen få av mange muligheter, og jeg håper du er litt mer inspirert og kanskje har fått noen ideer til hva du kan gjøre. Og kanskje har du noen ubrukte ting som ligger i garasjen eller på loftet som bare ligger å støver ned fordi de har sentimental verdi? Bruk fantasien og lag noe ut av det. Selv om det står “baderomshylle” betyr ikke det at det ikke kan brukes som bokhylle over sofaen i stua. Vi har bokhylle og en “kommode til gang” på badet, fordi det passer perfekt inn! 

Ha en super dag og bruk den på noe produktivt! I dag skal jeg finne nytt klesskap, og krysser fingrene for at jeg finner det perfekte skapet uten å bruke en eneste krone!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg