Jatakk til spraylakk!

Godt nyttår! Mange har nok allerede pakket bort julen, mens noen lar den være oppe litt til. Alltid litt vemodig og pakke den bort, da det er en så utrolig koselig stemning når den er i hus. Selv pakket jeg den bort før nyttårsaften da det klødde i fingrene etter å hoppe inn i 2019!

Når vi pakket opp julen i år var det flere ting jeg ikke var fornøyd med av julepynten. Mye gammelt som har fulgt med i eskene og blitt satt opp hvert eneste år. Noe pynt er like fint og har sentimental verdi for mange av oss. Selv har jeg julepynt som jeg har fått av mamma og pappa, som jeg har sett hver jul så lenge jeg kan huske, og som da har gått litt ut på dato. 

Mitt tips er å ha juleverksted eller en liten hobbykveld om du er typen som liker å sette på julemusikk og bruke kreativiteten. IKKE kast gammel julepynt du er lei, før du har i det minste prøvd å gi det en liten makeover. Det skal så lite til for at det ser ut som noe helt nytt og føles helt nytt bare av å spraye eller male det om.

Denne nissen har jeg sett siden jeg var liten, og begynte å bli lei den både fordi den var gammel, ikke så veldig fin og fargene ikke passet helt inn i vårt hjem med resten av pynten. Men potensiale hadde den, og se hvor fin den ble av bare litt spray og glitter.

Spraylakk, lim, glitter og lakk så ble den superfin!

Så før du kaster noe som helst av pynt, så legg det ned i en egen eske til neste års juleverksted, så kan jeg garantere at du sparer penger på å la den gamle pynten fra bestemor brukes noen år til 😉 

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare julepynt, men generelt interiør eller pynt. Det går veldig fort og kan gjøre en stor forskjell i hjemmet. Denne lampen var sort, og passet ikke inn. Etter å spraye den hvit med bronsespray over for å få en slitt effekt, synes jeg den ble mye bedre. Mitt pirkete øye synes ikke det var så pent med sort ledning, så jeg surret hemptråd rundt den for å ikke trekke mye oppmerksomhet vekk fra lampen og fordi slike små detaljer har veldig mye å si på resultatet. Hadde jeg beholdt ledningen som den var, ville det blitt veldig kræsj med lampen og “ødelagt” litt av stilen jeg ønsket denne lampen i.

Det er veldig lite som skal til, og det er nesten uendelig med farger du kan spraye med. Det er ofte mye gammel interiør og pynt man finner på brukt og antikk, som kan bli veldig fint med dette tipset. Spesielt da gamle ting er unike og sjelden noe alle andre har, spesielt hvis du gjør det om selv og gjør det til ditt eget. Så neste gang du ønsker å oppdatere litt hjemme, kjøp heller en sprayboks med ønsket farge og lag din egen vri på det. Bruk kreativiteten! Desto mer du “tar av” med spraylakk, jo kulere blir det. Og dersom du er misfornøyd med resultatet, er det ikke verre enn at du sprayer over og starter på nytt! 

Selv liker jeg best de spraylakkene du får kjøpt på biltema, da de er rimelige og gode å bruke. Du får også kjøpt blank lakk i både matt og blank, som du kan bruke over for å enten gi et matt eller blankt resultat, men som også brukes for å beskytte fargene fra å slites vekk. På denne lampen har jeg ikke brukt noen av delene, da den kun skal stå i en bokhylle og ikke vil bli noe særlig slitt. Håper det var et tips som flere vil benytte seg av 🙂

Så hva med å starte året med en liten makeover i hjemmet? 

Ha en fantastisk helg!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg