Det er ingenting som er så galt at det ikke er godt for noe!

Jeg har lenge sagt at alt skjer av en grunn. Og det gjør som oftest det. Selv om livet kaster oss noen tragedier og sitroner vår vei som vi virkelig skulle vært foruten, så er det slik livet er. Min godeste pappa har alltid noen morsomme uttrykk på lur, og et av de beste er: livet er hardt, men meningsløst! Useriøst og morsomt, men et så utrolig humoristisk uttrykk for når ting bare virker helt håpløst. Noe vi trenger som mest i harde motbakker er humor!

I dette triste januar været kjenner jeg at det er viktig med litt positive ord og råd! Disse tingene går vel i hovedsak ut til dere som sliter litt med psyken, jobber dere over ei lita fartsdump eller rett og slett trenger et lite spark i baken for å komme dere ut av vinterdepresjonen. Sesongbasert depresjon dere. Det er faktisk ikke noe å spøke med, selv om jeg tror ordet blir brukt litt for ofte av folk som kanskje ikke helt vet hva en depresjon er. Noen blir faktisk i takt med vinterens mørke, ganske så deprimert. Og for oss som er ekstra utsatt for depresjon generelt, er vinteren nesten alltid en litt skummel tid. I mange år var den nesten min verste fiende. Vinteren drar ikke bare med seg kulde og mørke dager. Den forverrer alle betennelser og smerter man har i kroppen, som igjen gjør deg mer sliten og lei. Dette har for meg vært en stor hindring i mange år, så jeg kan snakke av erfaring når jeg sier at vinterdepresjon er helt grusomt! MEN, dette skulle være et oppløftende innlegg og dit kommer vi nå.

I mange år har jeg haaaaatet vinteren. Jeg er sommermenneske og har alltid drømt om å flytte til et varmere land. Åh, for et lykkelig liv det hadde vært med varme og sol stort sett hele året. Drømmen dere! Hadde det ikke vært for at jeg er så familiekjær som jeg er, ville jeg nok allerede snakket flytende spansk, hatt en time siesta i arbeidstiden og hatt en fin brunfarge året rundt. Men nei, her er jeg. Bleik. I norge, men viktigst av alt; ikke lenger så motstander av vinter fordi jeg har funnet de positive små tingene med det også. Så. Hvordan har du fått til det, tenker du? Gjøre det beste ut av det vi har og se det positive, fremfor å finne det negative med det vi ikke har. Tada! Neida, det var ikke gjort på et tada øyeblikk. Det tok som alt annet, mye tid og trening. Men jeg kan prøve å gi det jeg kan av råd som kanskje vil funke for deg også. Om du legger inn innsatsen. For den må du stå for selv, med litt hjelp ved siden av kanskje?

“Gleder du deg over det du har eller sørger du over det du ikke har? Gjør du det du ønsker å gjøre, eller ønsker du å kunne gjøre det du vil? Leter du etter ting som gleder, eller gleder du deg over det du finner?”

Etter flere runder med depresjoner har det tatt mye tid å komme til det tankesettet jeg sitter med den dag i dag. Uten å virke for dyp, så vil jeg si at all motgang jeg har møtt har virkelig hatt en effekt på sinn, hode og syn på livet. Og uansett hvor tøft det har vært og noen ganger er, sitter jeg igjen med mye livserfaring som kanskje ikke andre vil oppleve i løpet av et helt liv. Så til dere som føler dere sitter i en håpløs situasjon; ting tar tid. Men det er til slutt veldig verdt det, for tankegangen du får gjør deg kanskje til et mye mer reflektert menneske. Og det beste av alt; du kan finne glede i de tyngste tidene og minste tingene!

“Når du har sett mørket på kloss hold, vil du se lyset på en helt annen måte enn før. Og det er så viktig å huske på at du aldri kommer ut av noe uten å sitte igjen med noe. Ikke tenk at du går tomhendt fra noe uansett hvor meningsløst det virker å være. All form for erfaring er ny livserfaring. God eller dårlig. Og du kommer mye lenger i livet med mye livserfaring etter flere motbakker, enn å aldri ha møtt motgang. Du kan takle det meste livet kaster i trynet på deg. Det er nettopp derfor du finner styrken i det negative!”

1. Ta tak i det som er støy i livet ditt. Da mener jeg alt som får frem dårlige følelser, uansett hva eller hvem det er. Det er kanskje det vanskeligste vi gjør, fordi vi er redde for å tre ut av de vanene vi har og ut av komfortsonen vår. Men oftest er det slik at selv det du har gjort i flere år før du ble deprimert, ikke lenger kanskje gjør deg så godt. Forandring er som regel nøkkelen og det som skal til for å komme deg opp og videre, uansett hvor skummelt. Desto skumlere, desto viktigere? Og det er ikke alltid det trenger å være store forandringene. Og like viktig; legg til det som mangler, om du kan.

2. Vær takknemlig for det du har, og tenk mindre på hva du ikke har. Det avler faktisk ikke annet enn negativt. Om du f. Eks sitter i økonomisk krise, så prøv å tenk at penger kan ikke kjøpe alt. Den kan ikke kjøpe helsa di, den kan ikke kjøpe menneskene du har rundt deg, den kan ikke kjøpe at menneskene rundt deg er friske. Du kan ikke kjøpe livet. Penger er et evig “problem” i dagens press, men det er langtifra alt! Har du mat på bordet og tak over hodet, er du mye heldigere enn mange andre i denne verden. Noe vi glemmer i dette I-landet hvor ordet luksusproblem i seg selv gir en etterklang til ‘mye vil ha mer’.

3. Finn gleden i de små tingene! De er ikke bare de viktigste, men også så veldig viktig å ikke overse. Når ting er vanskelig, er det flere små ting som kan hjelpe. De kan være bittesmå, men utgjøre så stor forskjell. Et veldig godt eksempel som jeg tror ALLE kan relatere til er når du får en skikkelig kraftig influensa og er slått ut i flere uker, da setter du plutselig veldig stor pris på når du er frisk. Bare det lille som smaksløkene og luktesansen er noe du tenker at du aldri igjen skal ta for gitt! Og så fort snørra har sluttet å renne, har du allerede glemt. Du tenker kanskje ikke når du ER frisk, at du er takknemlig for at du har helsa i behold. Det finnes ALLTID NOE å glede seg over, vi er bare for dårlig til å stoppe opp og tenke over det. Ofte er det så små ting at du ikke ser de med det første.

Jeg kan prate om dette i votter og vinter, men jeg mener disse 3 punktene er det som er det som bidrar til et litt annereldes tankesett. Jeg kan ikke dy meg med å skrive: og slik står de 3, tro, håp og kjærlighet. Og størst blant dem er kjærligheten. Sånn uten å spøke; ha troen på forandring og ikke minst deg selv! Håp; for hva som helst. Håp på det beste. I alle situasjoner. Det er viktig med forventninger, men håp er så mye viktigere! Kjærlighet du har for deg selv, kjærlighet for det du har og kjærlighet for menneskene rundt deg.

For hva er vi mennesker uten disse 3 tingene? Jeg skal ikke sitere bibelen noe mer her i dag, men det er faktisk noe i det. Troen på deg selv, håp for deg selv og kjærligheten du har for deg selv. Størst blant dem er faktisk kjærligheten. Egenkjærligheten først og fremst. Den jeg tror er den absolutt vanskeligste kjærligheten å vise. Så start der. Plei kjærligheten til deg selv, så vil du sakte men sikkert se at det andre kommer av seg selv også. Hvordan gjør man det? Noen ganger må man grave veldig dypt for å finne selv for de enkleste svarene. Da trenger vi å starte med det første vi skal være takknemlig for, nemlig livet og at vi lever. Nå.

AKKURAT DU som leser dette, som alle andre mennesker på denne jorda, vant den tøffeste konkurransen blant mange millioner andre. Du svømte for livet, rett og slett. Du vant den viktigste konkurransen du noengang vil delta i. Du ville ikke vært her ellers. Du vokste deg større og sterkere hver dag i flere måneder. Ikke alle fikk muligheten til det. Du ble født. Ikke alle fikk den muligheten heller. Du er heldigere enn du kanskje tenker over! Du både fikk livet i gave, og var samtidig livets største gave for noen andre. For realiteten er om vi skal dra det enda lenger, så tar vi livet for gitt. Hver eneste dag. Frem til noe skjer, og vi innser hvor skjørt livet faktisk er. Livet er ikke en selvfølge. Så slutt å ta det som en selvfølge! Av alle milliarder mennesker i verden, så finnes det EN av deg! Unike deg som både tenker, er og ser ut som deg. Du er med andre ord helt spesiell, og for mange mennesker så utrolig verdifull og uerstattelig. Ingen kan ta din plass på denne kloden. Prøv å tenk på det litt oftere. Du har livet. Nå. Du hadde det i går, du har det nå og om du er heldig så har du det i morgen også.

Til deg som nå føler at hverdagen virker meningsløs, du som tviler på deg selv, du som ikke tror at du fortjener godt. Til deg som akkurat nå ikke helt klarer å se lyst på noenting og tror du ikke fortjener kjærlighet. Det er så lett å gå seg helt bort i vonde tanker og følelser. Men om du skulle satt tankene på pause for et lite øyeblikk, så synes jeg du skal stille deg selv disse spørsmålene; Når skjedde det, hvem fikk deg til å tro, og hvorfor sluttet du å tro at du ikke er verdt kjærlighet?

GOD HELG ❤️

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg