Hjemme er en følelse

Dette “problemet” tror jeg mange kan kjenne seg igjen i. Ikke bare for alle som er leieboere, men også dere som er heldige og eier hus med hage. For noen år siden ble interiør utrolig viktig for meg, og det har siden blitt en stor hobby som jeg har en drøm om å kunne jobbe med i fremtiden. Men dagens innlegg skal handle i hovedsak om viktigheten med å bo i et hjem du trives i. Estetisk trivsel. Jeg tror ikke jeg er alene om å tenke at om du misliker enten hjemmet, noe i hjemmet eller irriterer deg over noe i hjemmet så opptar det mye mental plass du kunne brukt på noe annet positivt.

“Your home should tell the story of who you are, and be a collection of what you love” – Nate Berkus

Denne kommoden elsker jeg bare. Fordi den er perfekt slitt. (en fordel også er at siden den er gammel, er skuffene så tunge å få opp at lille frøken i hus ikke har sjangs til å få åpnet opp skuffene)

Grunnen til at jeg ønsker å skrive om dette er fordi når man lever travle liv og ikke har ork til å starte prosjekter hjemme, fordi “det kan vente” legger dette seg i en høy bunke av alle tingene som skulle vært gjort. Og når det kommer til oppussing, maling eller ommøblering vet jeg at dette for mange blir liggende nederst i bunken. Selv er jeg heldig å kunne leie en leilighet som vi har fått lov til å gjøre som vi vil med. Og når du leier, er det alltid en liten følelse inni deg som sier at du ikke er helt hjemme. Desto enda viktigere er det å kunne omringe deg med ting som gir deg glede. Selv om man i uttrykket sier at hjemme er en følelse, ikke et sted, vil det alltid være en liten stemme inni deg som minner deg på at det kun er midlertidig og ikke ditt. Gleden av å kunne gjøre det til sitt eget, er det ikke alle leieboere som har mulighet eller råd til. Derfor vil jeg komme med noen tips til hva man gjøre. Enkelt, billig og raskt. Tilgomed gå i pluss.

Enda en gammel skatt fra finn. Denne er opprinnelig i teak, men malt i matt sort for å matche tv benken som er i industriell stil. Kostet meg 200,- og vet at ingen har noe lignende. Noe som gjør at jeg bare elsker den enda mer.

Jeg vet ikke med deg, men selv er jeg opptatt av tingene rundt meg hjemme og synes det er så utrolig viktig å kjenne på hvilke følelser du har når du ser rundt deg. Er du fornøyd eller misfornøyd? Hva ville du forandret? Hjemme skal være trygt, avslappende og bringe frem gode følelser. Det trenger absolutt ikke å være slike tilfeller som fremstilles i sinnasnekkeren for at det gnager på irritasjonen. Det er så utrolig lite som skal til, og kan utgjøre så mye forskjell på din mentale trivsel hjemme. Når du omringes av ting som gir deg glede, bidrar det naturligvis til bedre trivsel. Men det er en velkjent ting det at man kan høre 10 positive ting og kun 1 negativ, så husker man den ene negative tingen fremfor de 10 positive. Det samme gjelder for tingene rundt deg. Hvertfall i mitt tilfelle! Og tiden nå er virkelig inne for å gjøre de tingene som skulle vært gjort. Så istedefor å klage på ork, tid eller mulighet kan du skru av TVen, legge bort mobilen og komme igang. Det gir deg en mye bedre følelse enn 6 episoder av favorittserien.

Mine tips for gratis/billig “oppussing”:

1. Finn.no

– Maling, møbler, pynt, planter, blomster, kontaktplast. Det er nesten ikke noe du ikke kan finne på finn som folk gir bort. Selv har jeg malt gratis, tjent penger på å selge møbler for så og hente billigere/gratis på finn, ommøblert og byttet ut møbler uten å bruke 1 krone. Det er så uendelig med muligheter for forandring uten å bruke masse penger. Gjenbruk er GULL!

2. Kontaktplast

– Jeg ELSKER kontakplast. Ikke bare er det enkelt, men du kan bruke det overalt uten å måtte bytte ut ting, men bare forbedre det som allerede er. Dette brukte vi masse der vi leide før. Noen utleiere ønsker ikke å male eller la deg gjøre noe i leiligheten og vi brukte kontaktplast på en hel vegg, på benkeplaten på kjøkkenet, fliser på kjøkkenet. Om du vet du skal leie noen år fremover er det absolutt verdt pengene for trivselen. Og det kan enkelt fjernes igjen uten å etterlate seg noe av skader. Du beskytter faktisk de overflatene du bruker. Vinn-vinn for både depositum og utleier. Anbefales til alle!

3. Ommøbler

Dette tipset har jeg kommet med tidligere, men jeg får ikke sagt det nok. BYTT ut tingene dine. Det er så lett å forbli i gamle vaner, og da er det også lett å overse tingene rundt deg. Her igjen er farger SÅ UTROLIG viktig. Har du ikke kjøpt deg nye gardiner de siste 10 årene, bruker samme blomstervasen hver gang eller har du fortsatt samme pyntegjenstander du har hatt siden du flyttet inn for enten 5 eller 25 år siden? Selv om du tror at du ikke påvirkes av tingene rundt deg, vil du fort merke om du har nye farger og gjenstander når det først er byttet ut. Det trenger ikke koste deg noe heller. Spray det du allerede har, flytt det til et annet rom eller selg det og kjøp nytt/finne på finn.no. Selv er jeg besatt av vintage og antikk. Noe som ofte er helt gratis eller veldig billig. Jeg har gått mye i pluss ved å selge og hente gamle ting. Det gjør det desto mer gøy! Jeg er heller ingen trendslave. Jeg bare fyller hjemmet med det jeg elsker. Noe som gjør at jeg aldri trenger å bytte ut noe for å være “oppdatert”. Et hjem skal ikke preges av trender. Det skal fortelle en historie om de som bor der.

“One should never be the oldest thing in one’s house” – Patsy Stone

Vintage fuglebur kjøpt på Tise. Tanken var å ha noen lys inni denne. Selv om jeg ikke aner hvor jeg skal ha denne, var det en must have!

Grunnen til at interiør er så viktig for meg er fordi hjemme skal være et sted du skal komme hjem til etter en slitsom dag på jobb, stedet du skal slappe av, stedet du skal være og føle trygghet og glede. Om jeg skulle stilt deg spørsmålet: om du skulle bestilt deg et hotell når du skal ut å reise. Betyr det noe for deg hvordan det hotellrommet ser ut? Uansett hvordan ferie du skal på. Er det viktig at det ser fint, rent og hyggelig ut? Jeg tror de fleste ville betalt litt mer penger for et finere hotellrom. Så hvorfor tråkker du hver dag i ditt eget hjem med ønsker om forandring, men fortsatt ikke tar deg tiden til å forandre på det? Om et hotellrom for en 2 ukers ferie, som du skal tilbringe mindre tid i enn 2 uker i ditt eget hjem er verdt å betale 1000 kroner mer for. Hvorfor er ikke ditt eget hjem det?

GOD HELG ❤️

 

H & M – Rund bomullsduk – Grå//Day Stativ med 3 Hyller Svart 60 x 15 x 54 cm//vidaXL Bambusgjerde 500×30 cm//SKENE//H & M – Fotoramme i metall – Gull//PR Home//PR Home//PR Home

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg