Hud er en kroppsdel. Ikke en farge!

Media er fullt av #blacklivesmatter protester, artikler om kjendiser som får pes for hva de har delt, instagram var fullt av svarte bilder, demonstranter fyller byen og forøvrig bryter alle former for smittevernregler (!) Jeg trodde aldri jeg skulle bruke uttrykket; jeg som hvit person. Men i dette tilfellet må jeg bruke det. Fordi jeg som en hvit person som ikke ser hudfarger ønsker å uttrykke mine tanker om mennesker med rasistiske holdninger. Til de trangsynte. Til de som er fylt med frykt for det fremmede og til de som har vokst på seg tanken om at å ha en annen hudfarge enn deg selv er mindre verdt enn deg. For når man er barn ser man ikke hudfarge på den måten du gjør. Jeg synes synd på deg. Du lever et liv med feil fargefilter på øynene. Du lever med lukkede øyer.

“Wikipedia sier: Rasisme, tidligere omtalt som raselære, er forestillingen om at menneskeheten kan kategoriseres i ulike raser som hver tillegges et sett egenskaper og som rangeres etter verdi. Rasisme er og har vært grunnlag for diskriminering eller segregering.”

Det eneste jeg ser i denne forklaringen er en fjern form for fremmedfrykt. Frykten for det man ikke kjenner til, frykt for det man ikke vet noe om, frykt for det som er annerledes. Annerledes enn deg selv. Jeg kjenner når jeg leser ordet rase, blir jeg provosert av ordet. Når jeg bruker ordet rase, er det kun når det kommer til hunderaser. Mennesker er mennesker. Vi er ikke raser. Vi er ET menneske. Alle sammen. Vi kommer bare i forskjellige innpakninger og fra forskjellige steder i verden. En verden vi alle bor i. Om det er hvit, brun, grønn, stor, liten eller annerledes enn oss selv. Tenk om vi alle skulle dømt hverandre etter utseendet eller farge på alle vi møter og puttet de i en boks før de i det hele tatt har fått muligheten til å si noe. Hat av farger. Hat av farger? Det er ikke noe som heter det. Stille!

Stille sa jeg. Stille deg til veggs, du med slike holdninger i livet. Du som vandrer rundt på denne jorda vi alle hører til på. Du som vandrer rundt med tanken om at noen mennesker ikke har like store rettigheter til å leve, like rettigheter som menneske som deg. Stille deg til veggs og fortelle deg at verden er skapt for ALLE som bor på den. Stille deg til veggs og fortelle deg at hudfarge ikke inneholder følelser, verdier, moraler eller personlighet. Stille deg til veggs og gjøre deg hudløs. Gjøre deg blind. Farge deg grå. Du som vandrer rundt i gaten og slenger rasistiske utsagn til fremmede. Stille deg til veggs og sikte deg i brystet med vitenskapen om menneskerettigheter. En pekefinger fyllt med sinne, frustrasjon og likegyldighet. Likegyldighet for hatet ditt. Du som vandrer rundt på denne jorda med filter på øynene. Stille deg til veggs og gjøre deg fargeblind med ord om fattigheten du møter av å se farger på feil måte. Dine sanne farger gjør verden gråere. Dine sanne farger som på min fargeskala ikke skinner. En farge jeg ikke ønsker å se skinne. Stille deg til veggs og gjøre deg fargeløs. Dine farger vil aldri skinne sterkere enn hjerter fyllt med gleden over samhørighet. Samhørigheten for alle som bor på denne jorda. Du som vandrer i gatene med tanken om at mennesker kan plasseres som farger på et ark eller et maleri, plasseres på en skala over godt eller vondt. Verdt eller ikke verdt. Et maleri du aldri vil kunne male da mennesker ikke er farger. Stille deg til veggs og fortelle deg at hatet du gir, blir hatet du får. Du som vandrer i gatene og tror at dine rettigheter er viktigere enn de som er født med mørk hud. Stille deg til veggs og gjøre deg stum. Gjøre deg grå. Hudløs. Stille deg til veggs og gi deg min likegyldighet. Min likegyldighet over ditt sterke meningsløse hat. Stille deg til veggs og fortelle deg at hat for det ukjente og hat for hudfarge og annerledes enn DEG gjør deg svak. Svake menneske. Svake, svake menneske. Stille deg til veggs og gjøre deg grå. Stille deg til veggs og spørre deg; hvem gjorde deg menneskeblind? Hvem ga deg filteret på øynene? Stille deg til veggs og spørre deg; hvem lærte deg farger? Hvem lærte deg feil? Stille! Stille sa jeg. Rasisme. Du skal tie- være helt stille. Du skal være stum. Du skal ikke skinne- du skal være grå. Og for alltid grå.

Jeg har aldri helt forstått meg på dette med hudfarge. At det for noen kan ligge et hat for et annet menneske basert kun på fargen de har på huden. At det for noen gjør opp meningen om et menneske er mindre verdt enn andre pågrunn av utseendet. Til alle dere rasister eller mennesker med rasistiske holdninger der ute:

Du vandrer på denne jorda som alle som den ENE rasen vi er; nemlig mennesker, vandrer. Du kan vandre rundt med filter på øynene, leve med hatet du har inni deg. Leve med deg selv og jeg skal fortelle deg at troen på det vranglærte skal gi deg mer hat. Hat som gjør deg fattig. Fattig på mennesker. Fattig på livet. Gå inn i deg selv og skam deg over det du ser og det du aldri får se; mennesker for den de er. Skam deg over å bruke farger feil. Vranglært fargelære. Farger er vi lært fra vi er små at er vakkert og viktig. For meg er du liten, for meg er du full av frykt. Redd. For meg er du et vandrende trangsynt menneske. Fattig. For meg er du et tilfelle av et svakt menneske. Fremmedfrykt. Du og jeg ser ikke farger på samme måte. Vi ser ikke det samme du og jeg. Du ser gjennom et filter av frykt og hat. Jeg ser gjennom årvåkne øyer. Øyer av riktig fargelære med et filter av menneskeverd.
Du er grå, du ser grått og du vil aldri skinne sterkere enn noen farger som finnes. Hud er ikke farge. Hud er ikke verdier. Hud er ikke et bevis på godt og vondt. Hud utgjør ikke mennesket. Hud ER ikke et menneske. Hud er hud. Den har akkurat samme funksjon hos alle.

“Wikipedia sier: Huden utgjør omtrent 1/6 av den samlede kroppsvekten, og er det største organet på kroppen. Den er oppbygd av forskjellige lag som dekker de underliggende musklene og de andre organene. Hudens viktigste oppgaver er å beskytte mot infeksjoner.”

Jeg sier: lær deg anatomi. Lær deg mennesket. Lær deg medmenneskelighet. Lær deg forståelse. Lær deg farger. Lær deg menneskeverd. Lær deg livet. Lær deg at mennesker er EN rase. Vi har 2 ben, 2 armer og er både født og skapt på samme måte. Det er det som gjør oss til mennesker. Ikke raser. Hud er en kroppsdel. Ikke en farge.

Tenk om vi alle bare kunne se hverandre slik. Hadde det vært mer kjærlighet i verden og mindre hat?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg