Jeg vil at du skal vite

Jeg vil at du skal vite at du ikke er alene om å ikke ha en stor familie å være sammen med.

Jeg vil at du skal vite at du ikke er den eneste som ikke har en hytte å reise til i påsken.

Jeg vil at du skal vite at uansett hvor vondt du har det, er det alltid noen som forstår deg.

Jeg vil at du skal vite at ensomheten du føler på aldri er ensom. Den er aldri alene. Den er der ute.

Jeg vil at du skal vite at uansett hvor regnfullt det er i dag eller i morgen, titter solen frem igjen en dag. Kanskje i morgen. Kanskje i overimorgen.

Jeg vil at du skal vite at det aldri er for sent å endre meningene dine om noe. Det er lov å snu. Endre.

Jeg vil at du skal vite at det er lov å ha det vondt. Det er lov å la deg føle det også uten skammen.

Jeg vil at du skal vite at ting ikke alltid er så mørkt som det ser ut. Du må bare lete litt ekstra etter lysglimtet som skinner gjennom neste dør. Men ikke stopp å let etter den døren. Den finnes!

Jeg vil at du skal vite at uansett hvor dårlig lege du har, er det lov å bytte til du finner den rette som lytter til deg. Det kan ta flere forsøk. Det samme gjelder terapeuter og psykologer. Kyss frosker. Jeg måtte gjennom flere leger og terapeuter før jeg fikk den hjelpen jeg trengte.

Jeg vil at du skal vite at det ikke er lett å strekke ut en hånd, men om du ikke gjør det er det heller ingen som kan ta tak i den. Strekk den ut til flere samtidig, så vil noen ta tak i den og holde godt fast i den.

Jeg vil at du skal vite at samfunnet og verden ikke bare blir bra igjen, den blir bedre fordi flere mennesker forstår deg nå og hvordan det er å leve med usynlige smerter. Alt blir bra og alt blir BEDRE.

Jeg vil at du skal vite at det alltid er noen der ute som bryr seg om deg, selv om du føler og tror noe annet. Ikke la hodet ditt lure deg. Ofte er det ikke de du forventet, eller kanskje tilogmed noen du kjenner i dag eller i morgen. Det er kanskje den du minst forventet som hjelper deg aller mest.

Jeg vil at du skal vite at det aldri er en løsning å gi opp, fordi da går du glipp av alt det fine som venter bak neste sving på din berg- og dalbane. Din egne som du styrer selv hvor går. Hold deg bare ekstra godt fast når det svinger som verst.

Jeg vil at du skal vite at livet ikke må bety noe alltid, eller at den dype meningen må være så dyp. Sett deg midt på en kornåker på en varm sommerdag, lukk øynene, kjenn solen i ansiktet og kjenn på hva livet handler om. Livet handler om å være her.

Jeg vil at du skal vite at når ting er verst, er da du vokser aller mest i livet og blir sterkest. Uknekkelig.

Jeg vil at du skal vite at forandring ikke skjer uten at det skjer en forandring. Du må ta tak i det.

Jeg vil at du skal vite at solen alltid skinner igjen, selv om regnet gjør ting grått og trist.

Jeg vil at du skal vite at det ikke er noen skam i å innrømme at du ikke har det bra. Vi er fler.

Jeg vil at du skal vite at jeg forstår deg.

Jeg vil at du skal vite at jeg ser deg.

Jeg vil at du skal vite at jeg bryr meg.

Jeg vil at du skal vite at jeg er her for deg.

Jeg vil at du skal vite at vi er her for deg.

Jeg vil at du skal vite at du skal være her.

Jeg vil at du skal vite at du er verdifull, meningsfull og umistelig.

Jeg vil at du skal vite at du betyr mye for noen. For mange. For fler enn du tror og mer enn du tror.

Jeg vil at du skal vite at noen trenger deg, akkurat slik som du trenger dem. Like mye. Kanskje mer.

Jeg vil at du skal vite at uansett hva andre har fått deg til å føle, så er du mer enn god nok.

Jeg vil at du skal vite at livet er turbulent, ofte føles meningsløst, ustabilt, urettferdig og vanskelig. Den kan føles altoppslukende, tappende, rar, ikke gi noen mening eller bare være et sted du ikke føler du passer inn. Men jeg vil også at du skal vite at verden er for ALLE. Den har laget plass til alle av en grunn. Spesielt for deg fordi verden trenger slike som deg. De som tenker utenfor denne verden, som tenker på de dype meningene, de vonde tingene. De som ‘overtenker’. De som alltid skinner vakrere, sterkere og er blendene når solen først treffer etter regndagene. Ta din plass. Krev din plass. Bruk din plass. Bruk den på det du vil. Det er din rett. Dine valg. Ditt liv. Din plass. Den er opptatt.

“Jeg vil at du skal vite at du puster. Du lever. Selv om du ikke føler det akkurat nå, så puster du av en grunn.”

Jeg vil at du skal vite at uansett hva du føler eller tenker, så er det den eneste meningen du trenger å finne – at du er her. Nå. Og i morgen. Du skal være her, og hvis du ikke vet hvorfor så finner du det ut snart. Bare vent å se. Vær tålmodig. Vær modig. Vær sterk. Jeg lover at du finner ut av alt det andre uansett. Ikke stress med det. Det løser seg det. I mellomtiden må du bare huske en ting jeg alltid sier til de som ikke har det bra: Gjør ting som gir deg glede, og ikke gjør ting som ikke gir deg glede. Stol på meg, det er det aller viktigste av alt for at du skal kunne vare på deg selv.

Jeg vil at du skal vite at du ikke er alene, selv om du føler deg ensom. Jeg vil at du skal vite at du er viktig. Jeg vil at du skal vite at du er like viktig som alle andre rundt deg. Slutt å tro noe annet.

Livet føles ofte litt rotete, og noen ganger må man kanskje snuble litt, gå forskjellige eller samme vei flere ganger for å finne riktig vei. Og selv om du blir andpusten, sliten og lei kan du vel ikke gi opp fordet? Da går du jo glipp av all moroa som kommer. Fordi når du har vært gjennom stormer, står du enda stødigere i neste storm. Helt til en dag hvor det plutselig er du som har blitt det huset folk søker ly i når det stormer hos dem.

 

HA EN FIN UKE ❤️

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg