Julen 2020 – fortsatt den beste julen ❤️

Noen løper kanskje rundt og stresser med de siste gavene før dagen. Noen har allerede senket skuldrene, kledd på seg julepysjen og plantet seg ned i sofaen med gløgg og julefilmer. Noen står på kjøkkenet og steker pølser og medisterkaker til den stor gullmedaljen. Lille julaften. Selv om været minner om en våt høstdag i oktober, og coronaen herjer utenfor, kjenner jeg at jeg for første gang på mange år har julestemning. Julestemning for meg har alltid vært snø til jul. Hvitt og heldekket ren julestemning. Men i år er ikke snøen her, og noen får ikke feiret julen slik de alltid gjør med de samme som de gjør hvert år. Denne dumme coronaen tenker du? Ja, den er vel årsaken for noen. Ikke alle. Noen sitter ikke bare på andre siden av landet eller i karantene. Noen er borte. Noen dette året har mistet noen de sårt savner rundt bordet på julaften. Noen kan kanskje ikke feire sammen med de til neste år, eller ta middagen over facetime. Noen kan ikke skrive navnet på den gaven de gleder seg aller mest til å gi. For noen føles julen tommere enn noengang.

Julen i år blir kanskje ikke slik du har forventet, ønsket eller som den alltid har vært. Og hvis det ikke handler om helsen til noen du er glad i, eller ikke er her lenger så vil jeg bare minne deg på at du er en av de heldigste. Noen sitter alene hvert eneste år, hele året. I år er intet unntak. Vær takknemlig for de du har rundt deg, og fokuser mindre på gavestresset.

Det året du ikke lenger gleder deg til gavene, men til selskapet. Det året du gleder deg til å sitte rundt et findekket bord med all den gode julematen. Det året du ikke forventer mer enn et par pakker under juletreet. Det året er året du virkelig kjenner på å være voksen. Det året du skjønner hva julen virkelig handler om og blir takknemlig for alt du fortsatt har, istedefor hva du ønsker deg og ønskelisten blir kortere.

Julestemningen min i år kommer av min rene glede av å se min datters ansikt når jeg sier hvem vi skal til på julaften. Den rene gleden hun viser bare av å være med de hun er glad i, uten å vite at det er en haug med pakker som venter på henne under juletreet. Gleden av å se hennes reaksjon når julenissen kommer. Så mange gleder for en liten kropp, på bare en kveld.

I år er jeg nok en gang en av de heldige. Jeg får feire jul med barnet mitt, mannen min og familien min. I år er jeg en av de heldige som kan legge nok et år til sammen med de jeg er glad i bak meg og sitte rundt bordet nok en julaften sammen med de og skåle en ekte og oppriktig god jul. 

Takknemlighet kommer aldri i store innpakninger. Takknemlighet kommer i bittesmå påminnelser om de viktigste tingene i de minste tingene vi ikke ser, før vi ikke lenger kan se eller oppleve de lenger. Takknemlighet for denne årlige påminnelsen vi har om hva det aller viktigste i livet handler om.

I år startet vi en ny tradisjon. Brev til julenissen som leveres i postkassen. I år er ønsket en gitar. I tilfellet du ikke kunne tyde håndskriften. Hvert år skal brevet legges i en konvolutt med årets julekort ❤️

JEG ØNSKER DERE ALLE EN RIKTIG GOD JUL ❤️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg