Vann- en luksus, en synder og en selvfølge

Hva har vann med gjenbruk å gjøre?

I årenes løp har jeg vært en vintage denim elsker, og det er jeg fortsatt den dag i dag. Alt av vintage denim er som gull for meg. Fordi det er særeget, passe slitt og samtidig ofte helt originalt og unikt. Jeans som sitter som støpt er vanskelig å finne, men når den rette levis jeansen sklir på som pølsa i skinnet, DET er undervurdert lykke for en moteentusiast! Fordi jeg skal ærlig innrømme at min lidenskap for gjenbruk og vintage klær startet absolutt ikke pågrunn av den miljøbevisste delen. Det er klærne i seg selv med de unike og one of a kind-plaggene som skiller seg ut. Men nå som vi beveger oss sakte men sikkert inn i en verden som fokuserer på miljøet og hva vi gjør mot den, får vi plutselig tall på hvor mye vi bidrar til å skade miljøet med våre vaner og uvaner, men også hvordan vi kan spare det. Så mitt elsk for gjenbruk gjør at jeg samtidig gjør min del for miljøet. Så hva hadde jeans med dette å gjøre?

Jo, jeg nevner denim fordi noe vi heldige som har rennende vann i springen som regel ikke tenker over er hvor heldige vi er som kan stå med fingeren under rennende vann for å vente til det blir kaldt nok eller perfekt nok temperatur til å drikke. De fleste husker kanskje for et par år tilbake når det var det nærmeste vi kommer tørke, og fikk beskjed om å ikke la vannet renne eller ikke fikk lov til å bruke hageslangen etter et klokkeslett osv. Etter den sommeren begynte jeg å være mer bevisst på hvor heldige vi er som ikke bare har rent vann i springen, men muligheten til å la det renne så lenge vi vil for å finne riktig drikketemperatur (!!) Har du noengang tenkt på mens du står med fingeren under vannet, at flere steder i verden går barn i flere timer i en varme vi forøvrig ville klagd på etter 2 dager på ferie i Granca, for å drikke vann som er mer møkkete enn vannpyttene på bakken etter regnværsdager. Vanndammene som vi på godt norsk kaller sølepytt. Sølepyttene du tråkker i med dine Ilse Jacobsen gummistøvler til tusen kroner. En vanndam som for flere tusen barn ville vært som vannet i springen eller som en Imsdalflaske er for oss. Som ironisk nok ikke er noe renere enn vannet i springen som er gratis og lett tilgjengelig.

Har du fått et lite bilde av hvor heldige vi er i dette landet? Ja, du visste det kanskje fra før av. Men tenker du ofte nok over det? Tenker du ofte over hvor heldige vi er som har tilgang på rent vann MINST 2 steder i hjemmet vårt? Og når du en sjelden gang får brunt vann i glasset, tenker du ÆSJ og heller ut vannet igjen. Kanskje får du også en sms fra kommunen som informerer om dette. Jeg er ingen helgen. Jeg har foreløpig ikke noen fadderbarn. Jeg er også en av de som mener vi burde fokusere på å hjelpe de fattige i vårt eget land først. MEN jeg er også en av de som mener at takknemlighet for de minste ting gjør livet større og gir perspektiv på ting vi tar for gitt. Nemlig vann. Rent vann. Rennende rent og sunt drikkevann.

Så, nå som jeg har snakket litt om noe som er så selvfølgelig for oss i dette rike landet, nemlig VANN. Neste gang barna dine leker i sandkassa etter regnværsdager. Fyll et glass og sett det på bordet. Ville du drukket det? Nei. Men jeg vil da også at du som tenker tanken om at gjenbruk ikke er “din greie”, at neste gang du er ute å shopper en NY jeans til enten 500,-, 1000,- eller 1500,-, tenker på at den ENE jeansen du kjøper deg nå har krevd omtrent 7000 liter vann. Det er like mye vann som et menneske behøver i løpet av 7 år. Gjenbruk er ikke for deg? Gjenbruk er for alle og for miljøet.

Nei, jeg er ikke SÅ flink at jeg aldri kjøper meg helt ny jeans fra butikk. Men jeg gjør min del ved å handle brukt så mye som mulig, tenke på hvor heldig jeg er som har rennende vann i springen og ikke minst huske på å være takknemlig for en så enkel og selvfølgelig ting som å kunne velge mellom hvilken spring jeg skal drikke det rene vannet fra. Og jeg kan drikke det av et rent glass. Noen har ikke engang det. Har du tenkt på det?

Jeg er ikke noe gjenbrukspoliti, men jeg er en tenker. Og når noe så enkelt som VANN blir gjort om til en luksus, blir det veldig lett å finne takknemlighet i de aller minste og største tingene vi tar for gitt. Om vi klarer å tenke mindre i større selvfølgeligheter, finner vi ofte ut at ting som er et faktisk for oss, er en luksus for andre. Noe som er lett å glemme i et I-land. Et land du har muligheten til å kunne ta valget om du ønsker å kjøpe helt nytt eller gjenbruk. Hva velger du? Jeg velger å spare lommeboken, miljøet og samvittigheten. Jeg velger brukt.

Hvordan henger vann, gjenbruk og takknemlighet sammen? Mens du står opp og tar på deg jeansen som har krevd 7000 liter vann, skal du ha et glass vann til frokosten du er heldig å kunne spise. Med fingeren som bærer en ring av gull under det rennende vannet for å ta et glass vann, har flere barn et sted i verden startet gåturen som tar like lang tid som din arbeidsdag, på å hente like møkkete drikkevann som du tråkker i på vei hjem. Vann er ikke bare en luksus. Det er også en synder som produserer moter til land som ikke vet verdien i rennende rent vann og hvor gjenbruk er ansett som en fattigmannstrend/mote fremfor miljøvennlig. Hvordan har det seg at vann er så lett tilgjengelig men også så utilgjengelig på samme tid? Vi lever i en merkelig verden. Vær takknemlig. Vær bevisst.

Finn to feil på dette bildet. Vann er en nødvendighet, en selvfølge men samtidig også en luksus vi tar for gitt. Så hvis du synes det er vanskelig å finne ting å være takknemlig for, ta en titt på tåteflasken og tenk over hvor godt du egentlig har det!

GOD HELG ❤️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg